;

Jumaat, 15 Januari 2010

GERHANA MATAHARI-TANDA KEBESARAN ALLAH

BERLIAN INDAH 15 JANUARI 2010.Fenomena gerhana matahari terjadi berikutan kedudukan bulan berada ditengah antara matahari dengan bumi.Secara tidak langsung bulan melindungi cahaya matahari untuk sampai ke bumi. Hakikat kepada fenomena ini sebenarnya membuktikan kepada kita tentang kekuasaan Allah sebagai tuhan pengatur alam. Hal ini dapat dijelaskan dalam beberapa dalil al-quran dan hadis. Antaranya:

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betul kamu hanya menyembah kepada Allah." (Fussilat: 37)

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda-tanda kekuasaan Allah. Gerhana ini tidak terjadi karena kematian seseorang atau lahirnya seseorang. Jika berlaku gerhana maka berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, kerjakanlah solat dan bersedekahlah.” (HR. Bukhari)
Tanda kekuasaan Allah
Guna air salah cara melihat gerhana matahari
Tak nampak pun!!!!
Bakal ahli Falak...Fizi anak pak ya polis
hah !ni dia rupa gerhana matahari...moh tengok ramai-ramai
lokasi : lintang 4 TBI



SALAM UKHWAH BUAT WARGA TBI

B

;