;

Selasa, 13 Oktober 2009

GEMPA BUMI DI INDONESIA TERCATAT DALAM SURAH AL-ISRAA' DAN AL-ANFAAL.


Gempa bumi yang berlaku di Padang dan Jambi Sumatera pada 30 September dan 1 oktober baru-baru ini cukup memilukan.Kemusnahan dan kebinasaan akibat gempa bumi yang dashyat ini sukar dianggarkan.Namun peristiwa sedemikian, tidaklah berlaku secara spontan atau hanya sebagai fenomena alam tetapi al-Quran telah menegaskan beberapa peringatan yang boleh didapati dalam banyak surah dan ayat dengan tujuan untuk membimbing umat manusia agar beriman, bertaqwa dan mengabdikan diri kepada Allah swt.


Gempa bumi yang berlaku di Padang pada 30 September tempohari ialah tepat jam 5.16 pm atau jam 17 :16 dan gegaran kedua berlaku pada jam 5.58 atau jam 17:58. Sementara esoknya ( 1 Oktober 2009 ) jam 8.52 am berlaku gegaran susulan di Jambi.


Apabila kita laraskan masa berlaku gempa bumi dengan surah dan ayat al-Quran, kita akan temui persamaan seperti berikut :

Jam 17: 16= Surah ke 17 ayat ke 16 ), Jam 17:58 = Surah ke 17 ayat 58 dan Jam 8.52=Surah ke 8 ayat ke 52.


Secara Indeknya surah ke 17 ialah surah al-Israa' sementara surah ke 8 ialah surah al-Anfal.


Lihat Terjemahannya :

Surah 17(al-Israa') ayat 16- "dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri , maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya."


Al-Israa' ayat ke 58 : Tidak ada sesuatu negeri pun ( yang durhaka penduduknya), melainkan kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau kami azab(penduduknya) dengan azab yang sangat keras.Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz ).


Surah ke 8(Al-Anfaal) ayat ke 52 : ( Keadaan mereka ) serupa dengan keadaan Firaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya.Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat keras siksaan-Nya."


MORALNYA: Ayat-ayat dia atas jelas menunjukkan azab dan musibah yang Allah swt timpakan ke atas sesebuah negara atau negeri lantaran penghuninya derhaka kepada Allah swt serta banyak melakukan perbuatan mungkar dan maksiat. Hari ini mungkin Indonesia , tetapi tidak mustahil boleh berlaku di negara kita Malaysia. Sebelum datangnya kemurkaan Allah ke atas kita, marilah kkita kembali kepada Islam sekaligus meninggalkan maksiat dan mungkar(Zina, pergaulan bebas, pendedahan aurat, judi, arak, rogol, rompak, rasuah, salahguna kuasa,zalim ) agar seluruh rakyat dan negara diberkati dan dirahmati oleh Allah swt.


disunting oleh :AGS804

SALAM UKHWAH BUAT WARGA TBI

B

;